Macedonië therapie

en PEPT

Macedonië Therapie (= transpositioneren)

Van 2002-2012 was Ineke van den Berg twee dagen per week verbonden aan de Erasmus Universiteit Medisch Centrum te Rotterdam. Hier deed zij, als epidemioloog, wetenschappelijk onderzoek naar alternatieve geneeswijzen en pijn. Zo kwam zij in 2003 onder meer als onafhankelijk waarnemer, via een reis naar Macedonië, in contact met de dystrofietherapie van mw. Shinka. Lees hier meer over de reis . Deze behandeling bestaat voornamelijk uit het transpositioneren, masseren, losmaken en manipuleren van de zachte weefselstructuren rond het gebied van het aan de dystrofie voorafgaande trauma. Deze behandeling is vaak pijnlijk, maar blijkt noodzakelijk. De, door het trauma en de dystrofie gerelateerde pijnen, aangenomen dwangstand wordt zo actief benaderd en zo mogelijk gecorrigeerd.

PEPT
PEPT staat voor Pain Expesure Physical Therapy. In Nederland is deze behandelmethode (de transpositie en de manipulaties) verder uitgewerkt en aangevuld met coaching door de fysiotherapeut. Met deze aanvulling in de  PEPT-methode leren we u ervaren dat het uitlokken en blootstellen aan die specifieke pijn niet schadelijk is en dat onwijkgedrag en daardoor verkeerd bewegen juist een verergering van de klachten heeft gegeven.

Impressie van Macedonië reis 2003

Het is erg belangrijk dat de huisarts bij deze patiënten, die al zoveel geprobeerd hebben, op de hoogte en zo mogelijk betrokken is bij deze “nieuwe“ therapie. Het is namelijk van belang dat bij veranderingen in de pijn en doorbloeding, maar ook in de spierkracht en belastbaarheid onder supervisie van de huisarts aanvullende farmacologische, psychologische en/of fysiotherapeutische behandelingsvoorstellen worden geïnitieerd, begeleid en gecontroleerd.

Principes van PEPT (Pain Exposure in Physical Therapy)

• De pijn bij CRPS is niet of nauwelijks te behandelen met pijnstillers. Daarom heeft u die ook niet nodig tijdens de behandeling. Soms gebruikt u wat na de behandeling maar vaak is er meer ruimte tussen uw spieren en een betere doorbloeding en dus minder pijn na de behandeling! Ook leren we u hoe u met die specifieke pijn mag omgaan door te ervaren dat het uitlokken van pijn niet schadelijk is. Uit ervaring weet ik dat je blij bent om weer te komen maar eerst wel erg tegen opziet… Toch helpt deze methode om angst voor het aanraken en bewegen van uw arm of been te verminderen. Daardoor durft u ook weer te gaan bewegen en belasten.
  • Emoties en welbevinden: het autonome zenuwstelsel wat overbelast wordt door heftige emoties en stress speelt bij CRPS een grote rol. Daarom is het belangrijk dat u ernstige belemmerende gevoelens van angst, boosheid en verdriet verwerkt. Hoe logisch die gevoelens ook zijn in uw leven. Soms kan je dat ook met acupunctuur ondersteunen maar het kan eventueel ook met hulp van een psycholoog of maatschappelijk werker in of buiten de praktijk. Zoals bij veel pijnproblematiek hebben conflicten, psychische, relatie- en seksuele problemen hebben een negatief effect op de klacht en dus ook de behandeling. Praat erover met ons. mogelijk kunnen we u daarmee helpen en eventueel verder verwijzen.
  • We kunnen de  gevolgen van de immobiliteit door de extreme pijn, zoals krachtsverlies, stijfheid van gewrichten en een verkeerd bewegingspatroon, behandelen met de Macedonië / PEPT-methode. Hierbij geeft de fysiotherapeut als een coach aan wat u zelf kunt doen en verbeteren.
  • Het verminderde bewegingsgevoel wordt in de PEPT-methode verbeterd door uw arm of been zo veel mogelijk te gebruiken bij de normale dagelijkse activiteiten. De huiswerkadviezen helpen u ook in het dagelijksleven vooruitgang te boeken.

Losmaken van de onderhuid /fascie van het onderbeen met een cup

Mevrouw Shinka onderzoek een mevrouw met CRPS 1 aan het onderbeen. De oorzaak bleek een probleem in de knie.

Vaak zien we er kou en verkleuring, naast de zwelling en huidafwijkingen aan de voet met CRPS type 1

Videothermografie-camera, zoals gebruikt bij ons onderzoek naar temperatuurverschillen bij CRPS type 1.

Neem contact met me op

of bel op het telefonisch spreekuur: Maandag en dinsdag van 8.30-9.00 06-43979341

M: 06 43979341

info@praktijkrodenrijs.nl
Telefonisch spreekuur: maandag en dinsdag 8.30-9.00

Adres Praktijk Rodenrijs

Maak kennis met de koppentest

♥ Hier bieden we je een introductie met digitaal verslag van de Koppentest aan. Ga naar de Koppentest

Links voor informatie en bestellen helemaal onderaan deze pagina

De praktijk is verhuisd naar DEN HAAG!

Praktijk Rodenrijs
Johan Watelerpad 45
2553 TT Den Haag
T. 06-43979341

Telefonisch spreekuur:
info@praktijkrodenrijs.nl

BTW-id: NL001192536B08
BIG nr.: 79034288404
KvK 27359082
AGB 90021453

ma en di van 8.30–9.00 uur.

Lid NVA en VIV
aangesloten bij de