Dystrofie

(CRPS of Sudeckse dystrofie)

Patiënten met chronische (extreme) pijn kunnen bij Praktijk Rodenrijs terecht voor individuele begeleiding en advies.

CRPS type1 stond voorheen  bekend onder de naam posttraumatische dystrofie (PD), Südeckse dystrofie of sympathische reflexdystrofie. Dystrofie ofwel Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS1) is een chronische aandoening die gepaard gaat met veel pijn, zwellingen en temperatuurverschillen in armen of benen. Andere symptomen die kunnen optreden zijn bewegingsbeperkingen, een verandering in het zweetpatroon, verkramping van handen en voeten (dystonie) en veranderingen in huid, haargroei en nagelgroei. De pijn bij CRPS is niet of nauwelijks te behandelen met pijnstillers.

Zo’n 8.000 Nederlanders krijgen jaarlijks te maken met CRPS. Vaak na letsel. Meestal begint posttraumatische dystrofie met een snel optredende pijn die lang kan aanhouden. Een opvallend gegeven is dat de pijn waarmee patiënten te maken hebben vrijwel nooit in verhouding staat met de ernst van het letsel.

Posttraumatische dystrofie komt het meest voor bij mensen tussen de 45 en 60, waarbij vrouwen met 75 procent oververtegenwoordigd zijn. Het is niet bekend waarom sommige mensen onder bepaalde omstandigheden CRPS-1 ontwikkelen als complicatie van een breuk of kneuzing en andere mensen onder dezelfde omstandigheden deze invaliderende complicatie juist niet ontwikkelen. Wel zijn er door mijn onderzoek aan het Erasmus MC en kennis via Traditionele Chinese Geneeskunde sterke aanwijzingen waar ik in de praktijk gebruik van maak. Zo blijkt 82 % van de ondervraagde vrouwen met CRPS een menstruatieverstoring te hebben of hebben gehad. Zie voor onderbouwing hst.4 in mijn proefschrift.

Dystrofiepatiënten worden in deze praktijk vanuit verschillende disciplines behandeld. Vaak wordt eerst acupunctuur gebruikt om de pijn te bestrijden, voorafgaand aan de oefentherapie of manipulaties, maar ook om de doorbloeding te verbeteren. Het voordeel van acupunctuur is dan dat je aan de gezonde kant behandeld, dus niet aan het aangedane lichaamsdeel.
Bij jarenlange klachten vult Ineke de behandeling aan met opbouwende Chinese kruiden, die de doorbloedingverbetering ondersteunen.

Er moet (met beleid en overleg) getraind en geoefend worden om zo weer de conditie op te bouwen.
Ook emotioneel is de behandeling van dystrofie aangrijpend: angst voor bewegen wordt omgezet in herkennen van je mogelijkheden en lef.

Neem contact met me op

of bel op het telefonisch spreekuur: Maandag en dinsdag van 8.30-9.00 06-43979341

M: 06 43979341

info@praktijkrodenrijs.nl
Telefonisch spreekuur: maandag en dinsdag 8.30-9.00

Adres Praktijk Rodenrijs

Maak kennis met de koppentest

♥ Hier bieden we je een introductie met digitaal verslag van de Koppentest aan. Ga naar de Koppentest

Links voor informatie en bestellen helemaal onderaan deze pagina

De praktijk is verhuisd naar DEN HAAG!

Praktijk Rodenrijs
Johan Watelerpad 45
2553 TT Den Haag
T. 06-43979341

Telefonisch spreekuur:
info@praktijkrodenrijs.nl

BTW-id: NL001192536B08
BIG nr.: 79034288404
KvK 27359082
AGB 90021453

ma en di van 8.30–9.00 uur.

Lid NVA en VIV
aangesloten bij de