Dystrofie (CRPS of Sudeckse dystrofie)

Dystrofie ofwel Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS1) is een chronische aandoening die gepaard gaat met veel pijn, zwellingen en temperatuurverschillen in armen of benen. Andere symptomen die kunnen optreden zijn bewegingsbeperkingen, een verandering in het zweetpatroon, verkramping van handen en voeten (dystonie) en veranderingen in huid, haargroei en nagelgroei.

CRPS1 stond voorheen overigens bekend onder de naam posttraumatische dystrofie (PD), Südeckse dystrofie of sympathische reflexdystrofie. Het is niet bekend waarom sommige mensen onder bepaalde omstandigheden CRPS-1 ontwikkelen als complicatie van een breuk of kneuzing en andere mensen onder dezelfde omstandigheden deze invaliderende complicatie juist niet ontwikkelen.

Dystrofiepatiënten worden in deze praktijk vanuit verschillende disciplines behandeld. Vaak wordt eerst acupunctuur gebruikt om de pijn te bestrijden, voorafgaand aan de oefentherapie of manipulaties, maar ook om de doorbloeding te verbeteren. Bij jarenlange klachten vult ze de behandeling aan met opbouwende Chinese kruiden, die de doorbloedingverbetering ondersteunen. Er moet (met beleid en overleg) getraind en geoefend worden om zo weer de conditie op te bouwen.
Ook emotioneel is de behandeling van dystrofie aangrijpend.

Patiënten met chronische (extreme) pijn kunnen bij Praktijk Rodenrijs terecht voor individuele begeleiding en advies.

Foto's (klik op de foto voor een vergroting)

CRPS type 1 Research

Year report dept of Anesthesiology 2005, Erasmus MC, Rotterdam
Acupuncture and Chronic CRPS1: promising results

Complex Regional Pain Syndrome type 1 (CRPS1) is a complex entity comprising a combination of sensory, trophic, autonomic and motor impairments that usually follows trauma or surgery and is generally expressed in the extremities. CRPS1 is a major cause of invalidation after an injury or operation. This study is focused on the acupuncture treatment of chronic CRPS1 patients, to suppress chronic pain and to improve the clinical outcome, as Skin temperature (fig 1), Pain Intensity (fig 2)and Quality of life (fig 3).
In this study, 14 acupuncture treatments are given in 26 weeks, in addition to the Physical Therapy: 6 every week, then 6 every 14 days and at last 2 every 30 days.

Stacks Image 408

With a patient population of chronic CRPS1 who find themselves in a stage of not responding to any therapeutic intervention these results are promising.

Although these results were obtained from an open labelled Pilot-study in which three patients were included, the long-term effects clearly show that the differences in temperature between the affected hand and the healthy hand decrease significantly. Therefore we might conclude that acupuncture is a complementary way of treating CPRS1.

In the coming year we want to expend this number up till 64 patients. This in a Randomised, single blinded, Clinical Trial. Already 12 patients are included and treated.