Medical Taping Concept: Kinesio - taping

Zie ook: Het effect van Medical Taping op lidtekens (artikel hieronder)

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea.
Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen.

De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.
Voortbouwend op deze gedachte, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kon ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstel proces geactiveerd. Tijdens de ontwikkeling van deze methode bleek al snel dat het toepassingsgebied veel ruimer was dan alleen het behandelen van spieren.

De gebruikte tape (CureTape) komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Er ontstaat zo meer ruimte in het gebied van de subcutis, waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door nu gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden.
Na weefseltrauma reageert het weefsel met een ontstekingsreactie. Er ontstaat een lokale zwelling welke een drukverhoging geeft op het omringende weefsel. Door deze drukverhoging wordt de bloedcirculatie verstoord en de lymfeafvoer belemmerd, waardoor de druk op de pijnreceptoren toeneemt. De liftende werking van de tape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.

Conventionele sporttape heeft als doel de bewegings-mogelijkheden te beperken. Bij het aanleggen van sporttape ontstaat een aanzienlijke drukverhoging, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperkt worden. Dit heeft een vertragende werking op het herstel. Langdurige partiële of totale immobilisering van spieren of gewrichten veroorzaakt bovendien contracturen, waardoor behandeling nodig is om te revalideren van het herstel.

In het Medical Taping Concept maakt de elasticiteit van de gebruikte tape het mogelijk dat weefsels worden ondersteund in hun functie, terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft. De nadelen van conventioneel immobiliseren worden zo voorkomen.

Het fysiologisch bewegen wordt ondersteund, waardoor het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd. Anders gezegd, de tape ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder optimale omstandigheden zelf zou doen.

De liftende werking die de tape op de huid heeft, zorgt ervoor dat de subcutane bloedcirculatie verbeterd en de lymfe afvoer wordt bevorderd. De initiële lymfevaatjes kunnen zich door de drukverlaging meer openen. Dit komt exact overeen met de doelstelling van de manuele lymfdrainage.

Aangezien de effecten van de tape congruent zijn met de doelstelling van de manuele lymfdrainage, vormt de tape een uitstekende aanvulling en ondersteuning bij de behandeling van lymfoedeem.

De anti-allergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde tape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Bron:
www.fysiotape.nl

Het effect van Medical Taping op littekens

Wat is een litteken?

Een litteken is een blijvende afwijking van de huid welke ontstaan is na genezing van een wond.  Bij oppervlakkige beschadiging van de huid zullen er geen littekens optreden, maar wanneer ook de lederhuid beschadigd is, zal er een litteken zichtbaar blijven.

Heeft de chirurg een keurige hechting achtergelaten waarop geen spanning staat dan kan de huid mooi genezen. Door spanning, bv door teveel zwelling, of teveel beweging kan de huid te weinig rust krijgen waardoor het litteken duidelijker zichtbaar zal worden. Onder het huidoppervlak in het bindweefsel kan dan ook littekenweefsel ontstaan, ook wel fibrosering van het weefsel genoemd.

Een litteken heelt mooier met  Medical Taping

Gefibroseerd weefsel, verse littekens, maar ook oudere en verkleefde littekens kunnen uitstekend behandeld worden met een Medical Taping behandeling. De genezing zal versnellen, het litteken minder diep worden en daarnaast zorgt de tape voor een soepelere huid.  De behandeling dient wel even te worden volgehouden, maar de resultaten zijn prachtig. Na één behandelingsperiode is de verbetering al goed te zien, dit maakt het voortzetten van de behandeling  makkelijker.

Tape uitleg voor littekenbehandeling

Aangezien de tape niet steriel is mag pas over een vers litteken worden getapet als de wond gesloten is en met huid bedekt. Om de wondgenezing in dit stadium te bevorderen is het wel mogelijk om naast de wond tapestroken aan te brengen. De wond zal daardoor zichtbaar sneller sluiten.

Wist u dat littekens vaak een oorzaak zijn van disbalans in het lichaam?

Littekens kunnen vaak een oorzaak zijn van disbalans in het lichaam, daarnaast kunnen littekens ook andere lichamelijke klachten veroorzaken. Als acupuncturist ben ik geïnteresseerd in de energiebalans via de energiebanen onderhuids.  Wanneer ik een cliënt onderzoek kijk ik altijd naar eventueel aanwezige littekens  op het lichaam. Een litteken van een blindedarmoperatie of een keizersnede kan bijvoorbeeld ongemerkt klachten veroorzaken of ervoor zorgen dat bijvoorbeeld een bepaalde beweging niet soepel verloopt, of darmklachten geven.

Bron:
www.fysiotape.nl